Neden dehil? oftewel Why not? - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van Joost M. Jong - WaarBenJij.nu Neden dehil? oftewel Why not? - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van Joost M. Jong - WaarBenJij.nu

Neden dehil? oftewel Why not?

Door: Joost M. de Jong

Blijf op de hoogte en volg Joost M.

14 Augustus 2005 | Turkije, Istanbul

Allereerst mijn excuses voor dat lompe berichtje over mijn telefoon en bedankt mama; inderdaad is het abonnement afgelopen. Spoedig echter zal ik een YTS aan proberen te schaffen (YTS=Yeni Türk Simkarta) waarmee ik mij weer bereikbaar maak. Zodra vlavla laat ik het weten vla vla.
Goed.
Nadat ik in Ankara een en ander geregeld had voor mijn visa en het vorige slappe tekstje geplaatst had, heb ik een bus genomen naar Samson. Dit zodat ik daar een beetje kon relaxen en vandaar weer naar Istanbul kon liften langs de kust van de Zwarte Zee. Hartstikke goed idee Joost. Behalve dat Samson echt een lelijke kustlijn had waar ik niet echt wilde kamperen. Ik ben toen maar gaan liften naar Sinop en heb deze stad bekeken. Supermooi! Een dikke aanrader als vakantieplaats! Pittoresk stadje met kasteelmuren uit de oudheid en een schiereiland met een uitzicht om je vingers (of je vriendin) bij af te lebberen.
Boven op de top van de heuvel aangekomen was ik behoorlijk moe. Dit kwam onder andere door die loeizware tas op mijn rug en de ietwat lange weg in combinatie met een flink hoogteverschil. Superlekker maar ik had dus echt geen zin meer om naar beneden te lopen. Ik dacht eraan om terug te liften maar wist meteen dat dit schier onmogelijk zou blijken daar er voor het autoverkeer een nogal toepasselijk woord te gebruiken was, namelijk: nihil.
Tot mijn stomme verbazing komen er ineens twee met Turkse vlaggen behangen auto's de heuvel opgescheurd onder begeleiding van stampende plaatselijke volksmuziek die krakend hard uit de luidsprekers schalt.
Zes jonge kerels stappen uit, zetten de muziek nog wat harder en beginnen ultravrolijk te dansen. Ik doe meteen mee natuurlijk en voor ik het weet rijd ik al half uit het raam hangend in een van de twee auto's mee naar het dorp beneden onder het luid meeschreeuwen van de kreet:
'En büyük asker, bizim asker!'.
Dit alles om te vieren dat twee van deze knakkers over twee weken het leger ingaan om wellicht een triest einde te vinden in de bergen in het zuidoosten van Turkije waar het Turkse leger nog altijd tegen de Kurdische terroristen vecht.
Maar dit is nog niet het einde van deze topdag want hierna krijg ik een lift naar de camping even buiten Sinop aan het strand en aldaar wordt door mijn Turkse vrienden uit Helmond mijn overnachting betaald (best wel luuk ha?) en krijg ik avondeten van de campingeigenaar. Die zich daarna rot lacht om mijn imitatie van achtereenvolgens een meeuw, een geit, een schaap en een koe (dit teneinde vast te stellen waaruit mijn maaltijd bestond). Daarna heb ik lekker gezwommen in de Kara Deniz en nog even naar de iets te luide muziek van Umid geluisterd; een vriend van de campingeigenaar die 's avonds het gepeupelte vermaakte met gejammer en zichzelf daarbij begeleidde op het keyboard en Arse het was geen faker want hij had maar een keyboard.
Vervolgens lekker vroeg gaan slapen en de volgende morgen ben ik rond een uur of acht langs de weg gaan staan. Weer hele mooie dingen gezien en veel mensen gesproken. Op een gegeven moment een lift gekregen naar Kastamonu. Wat een leuke mensen. Ik werd bij hen thuis uitgenodigd en kreeg teveel fruit om op te noemen, laat staan eten. Daarna ben ik door een beroemde Turkse advocaat naar Karabük gereden en aldaar kreeg ik mijn avondeten aangeboden door Ergin, een schoenenwinkeleigenaar. 's Avonds een busje genomen naar Istanbul want vandaag en morgen is mijn laatste kans om Manuel te knuffelen voor ik hem ooit terugzie in Peru. Vanavond slaap ik bij Ahmet in de dormatory en wat ik morgen doe zie ik dan wel weer hiephiep hoera.
Houdoe,

Yavuz

  • 14 Augustus 2005 - 11:34

    Christien:

    ha, ben ik de eerste, is dat jouw tentje, in de verte rechts op de foto. Volgens mij reis je met rondtrekkende bewegingen, draaikont. maar ook ben je een nu bofkont met zoveel goede liften. geniet ze

  • 14 Augustus 2005 - 23:58

    Inge:

    Ha Broer, je gaat nog steeds lekker! Fijn, geniet maar lekker, voor je het weet is alles weer voorbij!

  • 16 Augustus 2005 - 19:32

    Sandra:

    Hey Yavuz, hier berichtje vanuit Utrecht. Dirk en ik hebben een huis gekocht, dus vanaf 1 november ben je welkom!

    Nog wat nutteloze toegevoegde informatie van meneer die hier languit op de bank ligt:
    1) Talpa is in de lucht (boeiuh)
    2) 50% van alle vrouwen faked
    3) Sail is ook weer begonnen..
    4) Jouw ouders zijn bij zijn ouders op bezoek geweest
    5) over 2 weken vertrekken we voor 5 dagen naar Napels (hoezo nutteloos!?)

    Groetjes! Sandra

  • 17 Augustus 2005 - 09:11

    Dorreke:

    he broer van mijn vriendin. ha vriendin! Ha ouders van vriendin! Ik kan je site weer niet op inge, maar ik neem aan dat je ok bent. Joost jij iig wel. Wij zitten weer eens ergens in China te wezen waar we liever niet wezen. dag!

  • 18 Augustus 2005 - 09:36

    Maziar:

    hi joost!!
    how 2 u 2?
    i cant understand anything of your website!!
    r u in istanbul?where is amasra?
    i`m in shiraz now.how can i send u some pix?can i send them by this website (i`ve lost your email address)
    reply via "maziar_memar@yahoo.com"

  • 18 Augustus 2005 - 10:48

    Abel Titus Tobias:

    hallo ik hoop dat t goed gaat ...
    laters!!!!




    diximus

  • 19 Augustus 2005 - 05:17

    Inge:

    Jammer vriendin Dor dat mijn site in China niet werkt, hopelijk in Turkije wel! hahaha

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joost M.

Op 9 juni 2005 verlaat Joost Martijn zijn geboorteland Nederland voor een goedkope en gevaarlijke reis door de wereld, richting oosten en avontuur. Hij had al veel te lang hiermee gewacht. Alle vier de studies die hij begon werden door hem al snel weer opgegeven en in het werk dat hij vervolgens deed, vond hij ook niet wat hij zocht. Dan maar even lekker weg. Maar een vakantie naar een zonovergoten eiland, wat sommige mensen heel stoer wereldreis door Australie noemen, was niet spannend genoeg voor Joost Martijn. De zijderoute klonk wat beter en het feit dat hij nog nooit had gevlogen dit leven, wilde Joost M. ook graag zo houden. Over land naar China, dat zou het worden. Misschien kon hij zelfs wel Nieuw-Zeeland halen, over land... Inmiddels is hij alweer een nieuw avontuur begonnen: een liftavontuur met accordeon langs de pubs van Ireland...

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 201
Totaal aantal bezoekers 122135

Voorgaande reizen:

28 April 2009 - 17 Mei 2009

Bruiloft Lis en Reef

09 Juni 2005 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: