Aan de arbeid - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van Joost M. Jong - WaarBenJij.nu Aan de arbeid - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van Joost M. Jong - WaarBenJij.nu

Aan de arbeid

Door: Joost M. de Jong

Blijf op de hoogte en volg Joost M.

03 September 2005 | Turkije, Istanbul

Hoi,

Heel hartelijk bedankt voor al jullie reacties! Ik heb dus een superverjaardag gehad! Ik kwam terug van een paar dagen Karadeniz omdat ik een mailtje had gekregen over een eventuele kans wat knaken te verdienen in Istanbul. Op de camping in Ataköy werd ik verwelkomd door mijn vrienden van de security en Serkan van de receptie. Na op dinsdag het interview te hebben gehad heb ik donderdag nog een vergadering op mijn nieuwe werkstek bijgewoond en daarna ben ik naar het Mavi Guesthouse gegaan waar ik heel hard heb geroepen dat ik jarig was. Ali bood me meteen een bed aan voor die nacht omdat ik anders niet tot laat kon blijven feesten en we hebben met zijn allen (oude en nieuwe bekenden) gegeten en gedronken nadat ik door mijn Roeihartvrienden nog telefonisch was toegezongen! Van Nima kreeg ik een blokfluit cadeau. Mijn mooiste verjaardagscadeau naast alle drank (oei oei) en het eten met als klapper de chocoladeverjaardagstaart!
De volgende dag moest ik er vandoor want mijn visum voor Turkije liep weer eens af en omdat ik het nu eigenlijk wel zat was ben ik in notime naar Edirne gelift, de Bulgaarse grens overgestoken en teruggewandeld (langs alle auto' die in tegenstelling tot mij soms wel vijf uur moesten wachten) waarna ik bij de Turkse grens eindelijk een visum voor drie maanden heb gekregen. Goed gedaan jongen!
Om mezelf te feliciteren ben ik doorgelift naar Istanbul en vervolgens naar Şile! Hoera vakantieoord nummer een! Voordat ik dinsdag mocht beginnen met werken had ik bedacht dat ik het er nog maar even van moest nemen. Zaterdag laat in de middag kwam ik aan in Şile en ik heb mijn rugzak volgeladen met eten en water en ben langs de kust gaan lopen tot ik niemand meer tegenkwam. Op een van de bergruggen die daar wel uit de zee lijken op te rijzen heb ik het voor elkaar gekregen mijn tentje op te zetten. Toen ik 's avonds met mijn nieuwe blokfluit een serenade bracht aan de sterren werd mijn muzikale uitspatting beantwoord door luid gehuil. Ik schrok me een ongeluk en ben meteen in mijn tent gekropen en daar voor het licht werd niet meer uitgekomen! Ik heb zelfs mijn tandpasta maar op mijn handdoek uitgetuft en in een lege colafles geurineerd. Wat een bangerd was ik zeg!
Maar de volgende ochtend was ik dat weer vergeten toen ik een frisse duik in de Karadeniz kon maken. Ik heb nog weer een poging gedaan om een zandkasteel uit de grond te stampen en ik kwam behoorlijk ver maar het weer werkte niet mee. Het zand droogde te snel uit in de snikhete zon en de wind blies het vervolgens weg. Als er iets is waar ik naar terugverlang is het het Nederlandse strandzand en dan vooral dat op de eilanden... Huh.. zucht.
Wel heb ik hier in Turkije wat nieuwe sculptuurtechnieken kunnen oefenen en een schat aan nieuwe inspiratie opgedaan. Zo boetseer ik nu onder andere moeiteloos een kopie van een Ottomaanse moskee (op schaal uiteraard), ben ik een meester geworden in het creeren van natuurgetrouw metselwerk en weet ik perfect welk aangespoeld materiaal wel of niet geschikt is hiervoor (de keuze aan materiaal was op bepaalde plaatsen overvloedig!).
Enfin, al dat arbeiden maakte me hongerig en voor ik het wist was ik door mijn voorraad vreten heen. Zondagavond noopte me dat om richting de bewoonde wereld terug te keren en ik belandde bij de vreselijkste camping in de historie maar waar ze de lekkerste köfte bereidden! Ik was vervolgens weer interessant genoeg voor de locals om de rest van de avond ondervraagd te worden en in de watten gelegd te worden! Ik besloot hier maar te blijven kamperen en de volgende ochtend kreeg ik een heerlijk ontbijt en een baantje aangeboden. Als ik die dag zou blijven werken (met de jongens de plees schrobben en het strand van afval ontdoen) dan wachtte mij 's avonds een diner met vis van de grill en zou Muzaffer mij de volgende ochtend naar Istanbul brengen. Nou daar had ik wel oren naar en samen met Ceyhun en Mustafa heb ik een groot gedeelte van het strand schoongemaakt. Maar gelukkig was het niet alleen maar werken want de jongens hadden ook een roeibootje en hiermee zijn we een meertje opgegaan waar we lekker gezwommen hebben. 's Middags heb ik nog mijn was gedaan en toen kwam ineens Yavuz op bezoek(!). Yavuz was de grootste fascist die er rondliep maar de goeiste ziel die ik tegen ben gekomen in Turkije. Yavuz deed me denken aan Ruudje Berden! Yavuz nodigde me uit om met hem mee te gaan naar Istanbul en daar een paar dagen bij hem te logeren! Omdat Yavuz ook nog een vrouw en kinderen had en met zijn vader en moeder woonde dacht ik het te kunnen vertrouwen en ben meegereden in zijn aftandse scheurfiat. Wat heb ik vervolgens een schik gehad met deze vent en zijn familie en vrienden! Door Yavuz heb ik een hele andere kant van Istanbul mogen zien die ik anders nooit te zien zou hebben gekregen. Hij was bijvoorbeeld chauffeur voor een bedrijf dat tekstiel maakt. Ik mocht met hem mee en toen hij 's avonds de naaisters naar huis bracht zat ik dus voorin te genieten van een tour door een gedeelte van Istanbul waar je normaal gesproken nooit heen zou (willen) gaan.
Ik heb bij Yavuz zoveel fruit uit eigen tuin gegeten dat ik vloeibare vitamines plaste en ik heb heerlijk geslapen op het logeerbed in het logeerhuis dat naast de koeiestal stond. Die grappenmaker had zes koeien in Istanbul! Ook ben ik nog gebeten door zijn uiterst agressieve hond maar gelukkig was er een ketting aan dit beest vastgemaakt en kwam ik er met slechts een paar kleerscheuren vanaf!
Nou wat een avonturen maar nu ga ik tot eind november centen verdienen zodat ik door kan reizen naar Iran en het verre en vieze Centraal Azie waar ik nu toch wel heeel erg graag eens heen wil.
Heel veel liefs uit Stamboel (ik woon weer in het Mavi Guesthouse) en

Houdoe!

  • 04 September 2005 - 08:04

    Marjan:

    Waar ga je nu werken?En wat voor een dier heb je nu 's nachts gehoord?Ik vind het allemaal wel spannend hoor.Ik snap dat hele visumgedoe niet.Waarom heb je er nog steeds niet een voor Azië?Mijn klas valt mee,al zitten er veel probleemkinderen in en ik weer vanvoorafaan kan beginnen met de tafels,deelsommen,enz.Ook veel verdriet om een moeder die net geopereerd is en opgegeven.Kanker!Wat een taak om die kinderen te troosten.(Twee anderen hebben vorig jaar hun vader en moeder verloren).Zo heeft iedereen zijn of haar eigen taak in het leven.Maar ik voel de krawct van "boven".Dikke kus.

  • 04 September 2005 - 17:42

    Olga:

    Heerlijk om je avonturen te lezen.Ik vind het mooi van je dat je af en toe ook heel verlaten plekken op zoekt naast alle drukte.
    Ik ben weer met de vioollessen begonnen, en de kinderen hebben er veel zin in,
    groeten.

  • 05 September 2005 - 00:27

    Inge:

    Kwou gewoon ff melden, dak nog steeds kei veel van je hou!!!!!

  • 05 September 2005 - 07:06

    Hèt Orcahuis:

    Steengoed, die avonturen van je!

    ps. Wij houden ook keiveel van je!

  • 05 September 2005 - 08:20

    Matthi:

    He Yavuz,

    Supergoed van die visum! En wat een avonturen! Ik heb je boeken weggebracht, maar helaas hebben ze niks opgeleverd. Ze waren allemaal net wat te oud :-(. Nu sta ik op het punt om met Stefan te vertrekken naar Bretagne om een week te gaan surfen en wildcamperen op het strand, mat papa's auto, raampje open, muziekje aan, je kent het wel. Ook een beetje avonturen. een beetje zoals jij, onze Grote Avonturier.
    groeten, matthi

  • 05 September 2005 - 09:07

    Richard Oosterweghel:

    Ha Joost. Lachen die verhalen! Het gaat je goed.

  • 05 September 2005 - 13:14

    Dirk & Sandra:

    hai joostje, knap hoor al dat reizen in je eentje. Nog even snel feliciteren met je verjaardag: GEFELICITEERD!! door onze vakantie (naar Napels en Pompei) kwam er niet eerder van. Nog even wat nutteloze feitjes: burgemeester verlaat zijn vrouw voor gemeentesecretaris, die haar baan moet opzeggen vanwege belangenverstrengeling. een huis kopen is niet gemakkelijk, defensie heeft nog maar 1 chef (ipv 3 land, lucht, zee)

  • 05 September 2005 - 18:31

    Yavuz Hemzelf:

    Hey Richard leuk dat je af en toe m'n verhaaltjes leest! En Marjan ik weet niet welk beest er huilde maar ik nam liever geen risico (moet je mij horen; ik ga wel waakhonden proberen te aaien haha). Goed te lezen dat je school lekker gaat. Dat is fijn. Dirk bedankt welke burgervader was dat? Niet die van Utrech toch? Er staat me iets van bij dat ze wel mevrouw Brouwer-Pot heette of zoiets? Haha. AlbertJan ik vind het fijn om af en toe je stem te horen en ik ga je vast nog eens bellen. Niet per se om je lid te maken van Natuurmonumenten hoor.
    Houdoe en Inge ik hou ook keiveul van jou! Ali if you read this Hi and enjoy the pictures!

  • 05 September 2005 - 21:11

    Christien:

    Yavuz,probeer je maar eens te herinneren dat ik wel eens heb gepoogd je te leren spelen op de blokfluit, misschien als dit lukt willen de beesten dan liever dansen ipv huilen op je muziek.
    Veel succes als call"girl",
    zo heb je nog eens gezellig contact met allerlei mensen.
    Leuk dat je probeert zandkastelen te bouwen, jeugdsentimenten komen boven drijven.
    Geniet met mate(n)!!!!

  • 06 September 2005 - 10:08

    Geert En Else:

    Hej Reizende Neef,

    We zitten in Madrid (vakantie!) en gaan morgen achter de molens van Don Quichote aan op het platte land. Later heb ik (=Geert) een congres in El Escorial, schijnt ook heel mooi te zijn. Ik zal dus af en toe wat lezingen moeten verspijbelen.
    Hasta luego!

  • 06 September 2005 - 13:30

    Sicco:

    Joost, fijne vriend, mail me je telefoonnummer ajb, ik zou je ook eens heel graag willen bellen. Lijkt me erg fijn je stem weer eens te horen en veel gebeurtenissen hiero. Maar dit lezen is iedere keer fantastisch!! Werkze en op naar Azie! Ik ben zo benieuwd naar Joost 'sambal bij' de Jong! Niet dat deze avonturen minder pittig smaken hoor! Geniet er van en ik hoop je gauw te spreken. Je strand-kasteelbouw-waddeneiland-vriend, Sicco

  • 07 September 2005 - 00:07

    Inge:

    Vanochtend heb ik weer even heerlijk geroeid! Heb nu echt het gevoel dat ik het ritme helemaal te pakken heb! Ik kan niet wachten tot wij samen in boot zitten. (nu heb ik namlijk nog de eelt op de juiste plekken!)

  • 07 September 2005 - 08:52

    Tijmen:

    hee man! goed om te horen dat je nog in Stamboel blijft en misschien straks weer verder kan reizen. veel geluk en tot later

  • 07 September 2005 - 08:53

    Tijmen:

    ....en oja doe de groeten aan NIMA!!! Geef 'm maar een dikke pakkerd!

  • 07 September 2005 - 11:56

    Sicco:

    Wietse is in Dublin: wiedie.waarbenjij.nu klinkt bekend heh, misschien vind je het leuk om te kijken, maar ik kan begrijpen dat je daar geen tijd voro hebt met al deze avonturen. Toch even ter info... Sicco

  • 07 September 2005 - 18:53

    Brigit Abel En Titus:

    hey joost! houw je taai he!!! ik hoop je gouw weer te zien.

    goetjes ABT

  • 13 September 2005 - 14:44

    Tijmen:

    Hee joost ben je er nog? (Ergens....)

  • 14 September 2005 - 18:51

    Hilda:

    Hoi Joost,
    We reizen nog steeds "stiekum" met je mee.
    Sterkte, liefs van ons! Albert-Jan en Hilda

  • 15 September 2005 - 00:44

    Inge:

    Alle wijzen in het Oosten, hoe gaat het nou? Ik ben bijna klaar, nog een weekje knallen en dan is mijn scriptie geboren! Dan lekker reizen en genieten! Kussen je zus

  • 16 September 2005 - 09:58

    Flojob:

    Hola! Hoe is het ermee? Goed om je verhalten te lezen. Ik ben jaloers pik, zit dik aan de studie in een regenachtig Nederland. Echter de najaars-zomer is fantastisch tot aan 2 dagen geleden, dus we mogen niet klagen.
    Mijn plan is om af te studeren in China, kom ik je daar nog tegen over een paar maanden blijf je daar waar je nu bent?
    Heb jij de email van Lionel? De whynotlionel doet het niet.
    Mocht je nog in Mavi zijn, doe daar veel groeten. Mocht je al onder weg zijn naar Iran, goede reis!
    groeten,
    Florian

  • 16 September 2005 - 21:33

    Marjan:

    Hallo Joost.Ik vind het nu weer erg lang duren voordat we een bericht van je krijgen.Laat eens wat van je horen.doei

  • 17 September 2005 - 13:45

    Titus:

    He joost je beleefd wel wat Turkey he, En De nieuwe boek van George R. R. Martin is uit, dus als je terug ben kun je em lenen. Dan heb ik hem al wel uit.

  • 18 September 2005 - 04:07

    Inge:

    Hee die broer, wou even melden dat ik een oranje-party heb gehouden en ben verhuisd! Wat kunnen mensen toch veel zooi sparen!

  • 20 September 2005 - 08:27

    Kees:

    Joost! Matthijs vertelde op de wissel van jouw virtuele bestaan.
    Ik heb net een uur besteed aan het lezen van al je avonturen! Ongelofelijk, mooi man! Doe je wel voorzichtig jongen, ik maak me zorgen?!
    Groeten van Kees

  • 20 September 2005 - 10:02

    Yavuz Hemzelf:

    Keesmans wat leuk dat je al m'n bullshit gelezen hebt! Wat een geduld heb je dan trouwens. En maak je maar geen zorgen over mij, dat komt wel goed. Titus ik kijk ernaar uit dat boek te mogen lezen.
    He Florian, wat goed dat je aan de studie bent jongen. Ik hoorde trouwens dat Orca nog een nieuwe profi hoofdcoach zoekt. Interesse? haha, ik hoop je te zien in China, lijkt me een goed idee. Wanneer ga je en waarheen?
    Iedereen verder hartelijke groeten van jullie Yavuz die saai aan de arbeid is als callcenterslaaf.
    houdoe

  • 23 September 2005 - 15:59

    Frans, Karlijn En Milot En Lina En Mees Etc:

    voortdurend onderweg naar morge. leuk om over je schouder mee te lezen.
    de groeten

  • 24 September 2005 - 02:41

    Inge:

    Wat een grap, ik heb mijn scriptie bijna af!!! Hahahaha!
    Verder doe ik ff de groeten aan al mijn leuke familie die de hele tijd berichtjes achterlaten voor mijn Turkse broer.

  • 27 September 2005 - 09:16

    Julien:

    Hehehe Mooie verhalen man!

    De groeten en veel plezier.

  • 27 September 2005 - 13:23

    Roeihart:

    He Joost,

    We zijn morgen vanaf 12:00 uur te bereiken op het nummer 030-2518302. Dat is bij mn ouders thuis.
    Ben benieuwd naar de verhalen van onze Turkse arbeider.
    Oh ja, laat je nog even weten dat je dit meeltje gelzen hebt en morgen nog steeds kunt bellen?

    groeten en tot morgen,

    matthijs

  • 28 September 2005 - 08:37

    Matthijs, Nog Een Keer???:

    He, ik kan me niet herinneren dat ik dit geschreven heb... Scripties tasten je gehuegen aan? Maar Joost, laat effe weten of/dat je dit gelezen hebt.

  • 28 September 2005 - 12:22

    Mohammad:

    hi joost
    where are ya? and what are ya doin ?
    why ya didnt answer my emails ?
    I`m worry about ya honey :D

  • 01 Oktober 2005 - 05:38

    Marjan:

    het wordt nu toch wel tijd dat je een bericht stuurt hoor!We zijn allemaal heel nieuwsgierig hoe het met je gaat, ook al maak je weinig mee.Se site wordt ook te lang!!!doei

  • 01 Oktober 2005 - 18:00

    Christien:

    mensen niet ongeduldig wezen, joost maakt het vast wel goed hoor, hij werkt heel hard en heeft even goed tijd voor ons: So be it!!!

  • 02 Oktober 2005 - 22:59

    Inge:

    Hee broer, ik hoorde van mama dat je het goed naar je zin hebt in het callcenter (wie had dat gedacht!) DARWIN was echt super mooi, en ik heb dus net een waanzinnige week achter de rug!

  • 03 Oktober 2005 - 13:34

    Rianne:

    Jee Joost, wat een verhalen! Heel erg veel succes nog gewenst de komende tijd... Groeten namens iedereen uit huize texacozicht van iemand die nog behoorlijk moet wennen aan Nederland.
    Liefs en blijf genieten!

  • 06 Oktober 2005 - 09:18

    Ruben Lups:

    he joostje! tof man wat je allemaal meemaakt. veel plezier nog in istanbul en hou je taai he!
    gr ruben

  • 08 Oktober 2005 - 00:34

    Inge:

    Hahaha je zus is dus effe mooi klaar met studeren. Mijn scriptie is af en ingeleverd! Goed he!

  • 08 Oktober 2005 - 08:52

    Dirk:

    Joossie, begin je nu wel te missen hoor. Hoe'st werk? valt het een beetje mee? San en ik gaan over 3 weken verhuizen naar ons nieuwe pandje. Leuk. Voor de rest loopt het allemaal wel. Ik wacht met smart op je nieuwe verhaaltjes. Nutteloze feitjes: Basisscholen zouden de hele dag open moeten zijn voor kinderopvang, talpa(nieuwe zender van de mol) loopt voor geen meter, vanavond speelt oranje tegen tsjechie, filmfestival is in Utrecht bezig.

  • 09 Oktober 2005 - 05:23

    Marjan:

    Vandaag ga ik naar de boekpresentatie van Tresi Barros.Ik heb het nieuwe boek al gekregen via de post en vind het geweldig.Echt ook iets voor jou!Heb je echt geen tijd om even te mailen?Zo druk bezig?Groeten van Tante Martiny en een dikke kus van mij.

  • 09 Oktober 2005 - 09:29

    Christien:

    He Dirk, geweldig nieuws die verhuizing, stuur ons je nieuwe adres met e-mail adres aub. altijd leuk voor een kaartje (rechtstreeks ipv via deze site). alvast proficiat, heel veel sterkte en suc6 met de verhuis,
    jong909@zonnet.nl

  • 09 Oktober 2005 - 13:16

    Nienke:

    Ontzettende harde werker (kuch) langzaam begint de site echt te vervelen hoor.. Ook saai verhalen zijn spannend voor de achterban! Onze nieuwschierigheid groeit.. XX

  • 09 Oktober 2005 - 13:16

    Nienke:

    Ontzettende harde werker (kuch) langzaam begint de site echt te vervelen hoor.. Ook saai verhalen zijn spannend voor de achterban! Onze nieuwschierigheid groeit.. XX

  • 09 Oktober 2005 - 13:16

    Nienke:

    Ontzettende harde werker (kuch) langzaam begint de site echt te vervelen hoor.. Ook saai verhalen zijn spannend voor de achterban! Onze nieuwschierigheid groeit.. XX

  • 09 Oktober 2005 - 13:17

    Nienke:

    Oeps?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joost M.

Op 9 juni 2005 verlaat Joost Martijn zijn geboorteland Nederland voor een goedkope en gevaarlijke reis door de wereld, richting oosten en avontuur. Hij had al veel te lang hiermee gewacht. Alle vier de studies die hij begon werden door hem al snel weer opgegeven en in het werk dat hij vervolgens deed, vond hij ook niet wat hij zocht. Dan maar even lekker weg. Maar een vakantie naar een zonovergoten eiland, wat sommige mensen heel stoer wereldreis door Australie noemen, was niet spannend genoeg voor Joost Martijn. De zijderoute klonk wat beter en het feit dat hij nog nooit had gevlogen dit leven, wilde Joost M. ook graag zo houden. Over land naar China, dat zou het worden. Misschien kon hij zelfs wel Nieuw-Zeeland halen, over land... Inmiddels is hij alweer een nieuw avontuur begonnen: een liftavontuur met accordeon langs de pubs van Ireland...

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 214
Totaal aantal bezoekers 121837

Voorgaande reizen:

28 April 2009 - 17 Mei 2009

Bruiloft Lis en Reef

09 Juni 2005 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: