hee hij leef nog... Yavuz deyor: daha yasjayorum! - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van Joost M. Jong - WaarBenJij.nu hee hij leef nog... Yavuz deyor: daha yasjayorum! - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van Joost M. Jong - WaarBenJij.nu

hee hij leef nog... Yavuz deyor: daha yasjayorum!

Door: Joost M. de Jong

Blijf op de hoogte en volg Joost M.

11 Oktober 2005 | Turkije, Istanbul

Hoi daar in de rest van de wereld! Ik heb weer wat leuke onzin voor jullie. Het is alweer even geleden dat ik begon met arbeiden en de tijd vliegt want ik vind het leuk.
Elke dag reis ik op en neer van Sultanahmet naar Maltepe met de boot en de minibus en het duurt lang, anderhalf uur heen en datzelfde weer terug, maar ondertussen studeer ik wat Turks uit het boek dat ik van mijn nieuwe Israelische vriend Eitan heb gekregen.
Met mijn collega’s heb ik veel lol en het zijn allemaal lieverds. We hebben laatst in het appartement van de baas de wedstrijd PSV-Fenerbahce gekeken. Dat was dus een jammere aangelegenheid voor de PSV-fans maar de barbecue en de cikofte maakten veel goed.
In het Guesthouse heeft Tarek de rol van beste vriend overgenomen van mijn Iranier die inmiddels terug naar Iran gegaan is. Hij mailde me deze week dat hij nog leeft en ik was zo blij als een kind. Iran is namelijk een hel als je dingen doet die verboden zijn. Verder wijd ik hier niet over uit in het geval er mensen (lees klootzakken) meelezen die daar iets vervelends mee kunnen uitrichten.
Tarek is een schatje. Hij is een politieke vluchteling uit Syrie en ik heb hem geadopteerd als broer. (Eric, Matthijs, Robin; jullie hebben er weer een broer bij. Haha.)
Vrijdag hoorden we dat Tarek (na twee jaar te hebben moeten wachten) eindelijk erkend is als politiek vluchteling door de VN (UNHCR in Ankara, de meest bureaucratische eikels die je maar kunt vinden). Dat was dus feest en het hele weekend hebben we ons als gekken gedragen. Met de Ramazan erbij was dat helemaal super. Zaterdag en zondag aten we in de tent met zo’n vijfhonderd andere armoedzaaiers en zaterdagavond hebben we gedanst in de straat met muziek van dj Ancelo. We konden om de auto’s heen dansen want het was file. Lachen!
Mama ik heb geld verdiend met het bespelen van mijn blokfluitje! Ik heb namelijk een gekke zweed ontmoet die me liedjes heeft geleerd. Moet je je zo voorstellen: wij zaten samen voor het hotel. Hij zingt (humt) de melodie en ik hum hem na. Dat een paar keer tot ik het liedje ken en dan probeerde ik het te spelen op de blokfluit, maar bij voorkeur dus als er niemand mijn afgrijselijke geluid kon horen. Ik heb geoefend vlakbij de motor van de boot en in de straat waar ze aan het werken waren met luidruchtige machines. En dat wierp dus zijn vruchten af want: Ik zat te spelen op het plein voor het Topkapi paleis, naast de Aya Sophia, en toen kwam er een man die me drie lira gaf! Hoera!
Ja ik weet het, drie lira: ik ben er nog lang niet maar het is een begin. Ik voel me heel erg blij en ik heb het super naar mijn zin. Af en toe ontmoet ik bijvoorbeeld bij het ontbijt een paar reizigers waar ik dan ’s avonds een waterpijpje mee ga roken of gek mee ga dansen in de disco.
Gisterenavond heb ik voor het eerst de tourguide uitgehangen. Met mijn turks heb ik eerst vertaler gespeeld voor Jeremiah en Iva uit Canada en van mijn Parkeerwachtervrienden (parkadasjlar voor insiders) gedaan gekregen dat ze drie dagen voor nop mochten parkeren. Vervolgens heb ik ze rondgeleid door wat onderhand mijn achtertuin geworden is: Sultanahmet. Ik verbaasde mezelf over wat ik wist te vertellen maar ja ik ben dan ook een grote ouwehoer (o ja jongen?). Dus Nella, als je komt leid ik je graag rond! Tamam. Sjimdi ben kapat ceneni.
Iedereen die me wil bellen: dat kan ’s morgens tussen 8:30 en 9:00 NL tijd.
Post sturen kan ook ik blijf er tot ongeveer 20 november.
Kijk op www.maviguesthouse.com voor het adres en het telefoonnummer

Heeeeel veeel liefs
En houdoe

Yavuz

  • 11 Oktober 2005 - 19:50

    Robin:

    he broeder! das leuk, ben ik eens de eerste die reageert...
    ben net 2 dagen ziek geweest, beetje voedselvergiftiging denk ik.. flink dunne en nekken..
    inge heeft er dan toch ook een broertje bij!?! haar niet vergeten he jonge! haha
    nou dikke kus tot mails

  • 11 Oktober 2005 - 19:51

    Robin:

    he broeder! das leuk, ben ik eens de eerste die reageert...
    ben net 2 dagen ziek geweest, beetje voedselvergiftiging denk ik.. flink dunne en nekken..
    inge heeft er dan toch ook een broertje bij!?! haar niet vergeten he jonge! haha
    nou dikke kus tot mails

  • 11 Oktober 2005 - 19:51

    Robin:

    he broeder! das leuk, ben ik eens de eerste die reageert...
    ben net 2 dagen ziek geweest, beetje voedselvergiftiging denk ik.. flink dunne en nekken..
    inge heeft er dan toch ook een broertje bij!?! haar niet vergeten he jonge! haha
    nou dikke kus tot mails

  • 11 Oktober 2005 - 19:52

    HAHAHAHA:

    Oeps ging dus even iets fout.. heb em nu 3x verzonden...
    nou ja, das dan 3x eerstes!!
    kus
    Robin

  • 11 Oktober 2005 - 20:31

    Marjan:

    Eindelijk , geweldig weer van je te horen.Je leert je Turks al goed , zie ik wel.Weet je, ik heb de groeten gekregen van Meester Alcar, de meester van Jozef Rulof. Ik was helemaal ontroerd en dat begrijp jij alleen!!!Heb je veel te vertellen ,maar dit is te klein om dat te doen. Dus ik mail je wel.Dikke kus van mij.

  • 12 Oktober 2005 - 05:01

    Inge:

    Hee wat gaaf dat je je nog steeds loopt te vermaken. Dat blokfluit je doet me een beetje denken aan het trompetje en opeens ben ik blij dat ik aan de andere kant van de wereld zit. Gisteren een kei grote schilpad gezien onderwater. Snorkeelen is gaaf!!! Kussen!!!

  • 12 Oktober 2005 - 08:05

    Jesse:

    Ha Joost, leuk om weer wat te lezen van je, klinkt echt goed allemaal, ben jaloers op je. Adnan is vandaag jarig dus misschien heb je nog een paar mooie woorden voor hem. het beste daarzo, jesse

  • 12 Oktober 2005 - 09:13

    Sjoerd:

    Ha die joost, goed te lezen dat je nog leeft en dat het goed met je gaat! Hoop dat je als volleerd fluitspeler je zakken daar eens ff schandalig kan vullen!;-) haha tot snel groeten

  • 12 Oktober 2005 - 20:35

    Derk:

    zie je wel, als je maar dreigt een brief te schrijven, dan laat ie meteen weer van zich horen. Uh, lezen. iedere week he, vanaf nu. we zouen d'r eens ongerust worden om jou. of zal ik toch die brief maar schrijven, om je nieuwe vrienden te bewijzen dat je ooit elders vrienden hebt gehad. hier gaat het trouwens ook wel aardig. ga weer coachen heb ik bedacht, zomaar, out of the blue.

  • 13 Oktober 2005 - 07:10

    Nienke:

    JEEEEEHHHH!!! Nieuwe verhalen, hou ik van!! XX

  • 14 Oktober 2005 - 06:56

    Elger:

    De 'Aziatische vogelgriep' staat op de drempel van Europa, Turkije. Niet te dicht in de buurt van de chickies komen dus!

  • 14 Oktober 2005 - 14:51

    José:

    Hé Joost, wat fijn dat het leuk is op je werk! Marlien en ik hebben ook erg genoten van turkije. tot mails!

  • 14 Oktober 2005 - 17:58

    Lot:

    Goed weer wat van je te horen! Mooie verhalen, zo te horen heb je je draai wel gevonden daar. Goeie zaak! We gaan weer even wachten op een volgende berichtgeving...tot dan! kus Lot

  • 15 Oktober 2005 - 14:57

    Sicco:

    Goed bezig knul! Fijn wat van je te lezen.

    Sicco

  • 17 Oktober 2005 - 09:49

    Zwartje:

    Je ziet er goed uit Joost, mooi zo. Inderdaad, we zijn niet op aarde om ons op het leven voor te
    bereiden, maar om het leven te léven. Gule Gule, cd

  • 19 Oktober 2005 - 09:20

    Matteo:

    HE Joost,

    Mooi! die baard. Ben je nog steeds van plan om tot 20 november in Istanbul te blijven? Het lijkt me wel leuk om langs te komen, misschien. Weet nog niet of t mogelijk is. Voor 20 november wordt een beetje krap. Maar misschien kunnen we ook wel gewoon een stukje met zn tweeen gaan liften? Dan lift ik gewoon een stukje met je op.

  • 19 Oktober 2005 - 20:44

    Inge:

    Hee groeten van je zussie nu uit New Zealand! Vakantie houden is echt toppie!
    Dikste knuffels

  • 20 Oktober 2005 - 10:07

    EJ:

    Ha Yavuz!
    Leuk man, weer een verhaal. Dank voor je steunbetuigingen voor de race der races. Het mocht helaas niet baten als het gaat om roeien maar het was wel mooi weer.
    GJ is er in geslaagd om 4 mensen op en neer naar Middelburg te vervoeren met 18 liter slaolie!
    Eric heeft de boel als vanouds weer opgeleukt met geschenken voor de Zeeuwen.
    Een groot minpunt was de schouder van Ruben. Die was zo kapot dat ie niet kon roeien. Maar hij komt er wel weer bovenop.
    Ik kijk alweer uit naar de volgende keer met een volledig 'mager 2001'!

  • 26 Oktober 2005 - 13:54

    Minke:

    Yo Juiced,
    Wow die bril, spacey zeg!
    Goed idee om straks weer verder te gaan... Het Oosten rulez!!! Mooie verhalen zeg.
    Liefs

  • 27 Oktober 2005 - 12:39

    Wietse:

    Fijn weer wat van je te horen, zeker omdat het zo goed met je gaat!! Je klinkt erg enthousiast, dus hoe me geen zorgen meer om je te maken. Leuke foto's en leuk baardje! Je integreert snel zie/lees ik, ze zullen je vast een voorbeeldige buitenlander vinde.
    Nou tot je volgende verhaaltje dan maar weer, tot die tijd veel plezier.
    Groeten, Wietse

  • 30 Oktober 2005 - 11:07

    Claire Bulckens:

    Hééé Joost!
    Fantastische tijden maak je mee. Leuke foto's en verhalen. Wens je nog veel fun... Gr. Claire.

  • 06 November 2005 - 08:59

    Hans 6/11:

    Hallo Joost,
    we zijn weer terug uit Oostenrijk, zeer goede en aangename businesstrip gehad.
    Bedankt voor de felicitaties met de verjaardag van je zus. Jij ook nog proficiat daarmee.
    Wellicht wordt het eens tijd dat je een verhaaltje op deze website zet.
    Het gaat je goed,
    Houdoe !!

  • 09 November 2005 - 19:30

    Jesse:

    Ha idioost, wat leuk om je gesproken te hebben vandaag, echt een superverrassing! je krijgt de groeten van iedereen bij TIS, ik heb adnan de groeten gedaan (tenminste dat denk ik, haha, hij was er niet dus ik heb het opgeschreven). mijn mailadres is jachternaam@werkgever.nl, leuk raadseltje he, haha.
    veel plezier nog en pas goed op!! take care!!

  • 10 November 2005 - 14:57

    Marijne:

    je werkt en slaapt vervolgens buiten en je speelt blokfluit... doet me denken aan die mannetjes in Hoog Catharijne met een krantje! Zo te horen heb jij het beter naar je zin. Komt Nella je opzoeken? Begrijp ik dat nou goed? Veel plezier mooie man! Echt gaaf wat je doet. kus Marijne

  • 10 November 2005 - 17:43

    Yavuz Hemzelf:

    Ja suprerrrrr allemaal en ik mag zelfs 30 dagen in Iran blijven! Boven verwachting! Of zouden ze iets met me van plan zijn.... even kort wat liefs van mij en binnenkort wat meer nieuws uit Turkenland
    Houdoe en veul liefs
    joost

  • 11 November 2005 - 14:16

    Roos:

    Jooooooost!!

    Doe weer eens verslag! Ik wil vermaakt worden :)

    Leuk dat je zo naar je zin hebt.

    Liefs Boteram Roos

  • 15 November 2005 - 06:42

    Inge:

    Effe een interressante vraag ben je nog in Istanbul met oud en nieuw of is dat te ver weg om over na tedenken. Ik dacht misschein moeten wij samen eens 2006 met een turks feestje vieren?

  • 20 November 2005 - 06:00

    Marjan:

    Hallo Joost,ik hoorde dat je morgen naar Iran afreist. Veel succes en het gaat je goed. Een dikke kus en ik hoop dat je nu wat meer tijd hebt om te mailen.

  • 20 November 2005 - 15:21

    Dirk & Sandra:

    Hoi Joost!

    Fijn om te lezen dat je het nog steeds naar je zin hebt! Heel veel groetjes uit Utrecht.

    Sandra

  • 21 November 2005 - 16:30

    Voorheen Baf Nu Barf:

    He Joost,

    En al vertrokken uit Istanbul? Als ik het goed heb ben je inmiddels onderweg naar Zuidoost Turkije...

    Je hebt een leuk Gala gemist: ik had ervan genoten tot en met de terugweg. Lang geleden dat ik zo'n brakke zondag heb gehad.

    Het allerbeste en Maktub!

  • 25 November 2005 - 08:22

    Arzu:

    Heyy yaa!!!

    Hope you doing well mate&hope evertything goew veery well with your where ever you are...
    You just have fun& enjoy with every minute ann then come back to istanbul...
    the weather is just awesome here..
    anyway
    wish you have a great time and wonderful experince up there
    take care
    yoru friend arzu xxx

  • 01 December 2005 - 10:51

    Inge:

    Zo, hoe ist nou daar? waar? Heb jij zo'n last van pikzwarte Emu poep onder je voeten? Jak, ja, maar dan hebben we het nog niet over de stank van een dooie kangaroe!

  • 05 December 2005 - 15:58

    Sjoerd:

    Ha Koning Joost,
    Hoe staat het leven in jou deel van de wereld? wordt het bij jou ook herfst? of werk je keihard en komt schaatsen en kou niet meer in je woordenlijst voor?
    Groeten van ver

  • 06 December 2005 - 19:57

    Joost Martijn Hemzelf:

    Iran is een heel leuk land. (en ik krijg hier niet betaald voor) Mam, het gaat goed met me! Houdoe daar he!

  • 07 December 2005 - 08:25

    Shit Ik Dacht Dat Ik Een Primeur Had...:

    ...Joost is in Esfahaan: zie 'de tuinman en de dood'

  • 07 December 2005 - 08:26

    P.N. Van Eyck:

    Een Perzisch Edelman:

    Van morgen ijlt mijn tuinman, wit van schrik,
    Mijn woning in: "Heer, Heer, één ogenblik!

    Ginds, in de rooshof, snoeide ik loot na loot,
    Toen keek ik achter mij. Daar stond de Dood.

    Ik schrok, en haastte mij langs de andere kant,
    Maar zag nog juist de dreiging van zijn hand.

    Meester, uw paard, en laat mij spoorslags gaan,
    Voor de avond nog bereik ik Ispahaan!" -

    Van middag (lang reeds was hij heengespoed)
    Heb ik in 't cederpark de Dood ontmoet.

    "Waarom," zo vraag ik, want hij wacht en zwijgt,
    "Hebt gij van morgen vroeg mijn knecht gedreigd?"

    Glimlachend antwoordt hij: "Geen dreiging was 't,
    Waarvoor uw tuinman vlood. Ik was verrast,

    Toen 'k 's morgens hier nog stil aan 't werk zag staan,
    Die 'k 's avonds halen moest in Ispahaan."


    (dit gaat natuurlijk niet op voor JdJ

  • 07 December 2005 - 08:37

    Christien:

    fijn dat het goed met je gaat, leuk raadseltje of bedoel je er toch (n)iets mee.
    Pas goed op je zelf, dikke kus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joost M.

Op 9 juni 2005 verlaat Joost Martijn zijn geboorteland Nederland voor een goedkope en gevaarlijke reis door de wereld, richting oosten en avontuur. Hij had al veel te lang hiermee gewacht. Alle vier de studies die hij begon werden door hem al snel weer opgegeven en in het werk dat hij vervolgens deed, vond hij ook niet wat hij zocht. Dan maar even lekker weg. Maar een vakantie naar een zonovergoten eiland, wat sommige mensen heel stoer wereldreis door Australie noemen, was niet spannend genoeg voor Joost Martijn. De zijderoute klonk wat beter en het feit dat hij nog nooit had gevlogen dit leven, wilde Joost M. ook graag zo houden. Over land naar China, dat zou het worden. Misschien kon hij zelfs wel Nieuw-Zeeland halen, over land... Inmiddels is hij alweer een nieuw avontuur begonnen: een liftavontuur met accordeon langs de pubs van Ireland...

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 167
Totaal aantal bezoekers 121723

Voorgaande reizen:

28 April 2009 - 17 Mei 2009

Bruiloft Lis en Reef

09 Juni 2005 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: