Nieuwjaarsduik 2006 - Reisverslag uit Rashjt, Iran van Joost M. Jong - WaarBenJij.nu Nieuwjaarsduik 2006 - Reisverslag uit Rashjt, Iran van Joost M. Jong - WaarBenJij.nu

Nieuwjaarsduik 2006

Door: Joost M. de Jong

Blijf op de hoogte en volg Joost M.

04 Januari 2006 | Iran, Rashjt

Traditiegetrouw, zo overtuigde ik mijn Iraanse vrienden, moest het nieuwe jaar ingeluid worden met een heuse nieuwjaarsduik. "Kan dat niet gewoon in het plaatselijke zwembad, Joost?", wist Nima nog tegen te werpen, maar deze jongen stond erop zijn duik te mogen maken in wat volgens mijn (overigens ietwat gedateerde) Lonely Planet gids van Iran nog steeds het grootste meer van de wereld is: de Caspische Zee. Oftewel Darya-e-Khazar. Oftewel koud. En nat!
Precies zoals een goede traditionele Hollandse Nieuwjaarsduik dient te gevoelen, dus.
Het was overigens heerlijk weer toen mijn goede vriend en nationale voetbalheld Ali Besharet ons naar de dichtsbijzijnde kust reed in zijn prachtige in Iran gefrabriceerde Renault 5.
En daar, terwijl Nima vakkundig de camera hanteerde, gaf Ali mij mijn laatste instructies en sprintte ik voor het toeziend oog van de plaatselijke visserbevolking vol frisse tegenzin het Caspische water in, om mij even later tussen de eieren van de steur te storten, in de volksmond ook wel 'kaviaar' genoemd.
En deze jongen realiseert zich dat het erg fijn kan zijn om vast te houden aan eigen tradities als je zo ver van huis bent. (Ook al was dit pas de vierde nieuwjaarsduik die ik in dit leven gemaakt heb.)
Jaja, en aldus geschiedde deze nieuwjaarsduik op wat volgens de perzische kalender de 11e dag is van de 10e maand in het jaar 1384 nadat ene Mohammed met zijn kudde besloot naar Mekka te verhuizen.
Want wie zegt dat het nieuwe jaar op 1 januari zou moeten beginnen? In Iran viert men over een kleine drie maanden (op 21 maart om westers precies te zijn) No Ruz, het nieuwjaarsfeest volgens de Islamitische kalender. Jammer dat ik dat hier niet meer mee zal maken, want de festiviteiten zijn dan niet te tellen en zoals ik de Ramazan in Turkije heb meegemaakt, zal de sfeer opperprettig zijn, zeker als ik zoals nu, bij een lieve Iraanse familie leef.
Mijn pleegouders zijn zelfs zo aardig geweest om mij het afgelopen weekend (lees vrijdag, jaja Iran..) mee te nemen naar een mooi dorpje in de Alborz bergen, genaamd Masuleh, waar de huizen volgens een terrassensysteem gebouwd zijn en het dak van het ene huis de tuin en de straat vormt voor het huis daarboven. Kiekjes hiervan had ik al bewonderd bij Mohammad maar in het echt was het toch vele malen mooier. Magisch werd het zelfs toen de schemer inviel en de ontstoken lichtjes in de mist een prachtig decor vormden voor de melodieuze stem die ons de ezan ten gehore bracht. En heel even maakten de nauwe straatjes, de uitgestalde koopwaar voor de souvenirwinkeltjes en de talloze ouderwetse steenovenbakkerijen dat ik mij in het Persia van weleer waande. Ik kon zelfs al bijna de mij zo welbekende geur van kamelenstront ontwaren...

Aah, Iran, wat een land.

Een heel gelukkig nieuwjaar van jullie reizende gek joost
Houdoe!

  • 04 Januari 2006 - 17:06

    Arse En Katja:

    Ha Joost.
    Eindelijk een bericht van dit neefje en nichtje.
    Wij wensen jou een heel vrolijk, warm, veilig, leerzaam, en supergaaf 2006. Een vriend van me, een Armenier, is heel jaloers op je dat je in Iran zit. Hij kan niet terug, hij staat op een dodenlijst. Hij zou zijn zus wel op willen zoeken, maar helaas... doe haar maar de groeten van me, als je haar tegen het lijf loopt.
    De mazzel joh... hou je taai... (maar niet te taai hoor... dat is niet goed voor je vel... dan droog je sneller uit). CU !

  • 04 Januari 2006 - 17:19

    Hans:

    Leuk Joost, weer van je te horen.
    Zijn daar veel Arme nieren ? (zoals Arse kent)
    Nogmaals gezond 2006
    Doei

  • 04 Januari 2006 - 18:52

    Sicco:

    Joost,
    Ik heb mn Unox muts opgezet voor ik dit verhaal las. Wat mooi zeg! Jammer dat de Iraniers niet meedoken.
    Wat een sprookjes verhalen, erg prachtig.
    Na een nieuw verhaal ga ik net als Bassie het 'even aan de binnenkant van mijn oogjes bekijken' om me in te leven wat t ongeveer zou moeten zijn. Verre van jouw ervaring, maar door jouw uitgebreide verhalen kan ik er wel een voorstelling van maken. Geweldig knul!
    Veul plezier nog eej, houdoe.

    Sicco

  • 04 Januari 2006 - 23:23

    Marjan:

    Hallo Joost.
    Is die Nima de man aan de rechterkant van de foto?Nou, die ziet er niet verkeerd uit zeg,wat een leuke vent.Ja,sorry,maar het oog wil ook wat,zeker op mijn leeftijd.Geweldig dat je gedoken hebt in koud water.Goed zo jochie!
    Dikke kus van mij.

  • 05 Januari 2006 - 17:33

    Joost Martijn Hemzelf:

    Hee Arse, supporter van het eerste uur, bedankt! En Katja, ook een dikke kus voor jou. Ik wilde dat ik je Armeense vriend kon helpen zeg, zou mooi zijn.
    En Marjan, Nima is 23 jaar oud. Goed voor jou! Geniet maar lekker van zijn plaatje. Je krijgt in ieder geval de hartelijke groeten van hem.
    Khodahafez oftewel laat God de beschermer zijn oftewel houdoe!

  • 05 Januari 2006 - 19:46

    Miejet:

    ha die joost, we zitten vol verwondering te kijken naar je foto's!sanne heeft jouw site gevonden op internet in zwitserland, hoe gek kan het lopen; wij hier in de sneeuw en jij in verweggistan!voor jou nog een goede en voorspoedige reis met veel gekke en leuke mensen en momenten. veel liefs van ed en miejet

  • 05 Januari 2006 - 19:48

    Sanne:

    hee lieve neef! wat zie je er toch mooi uit, ik vind je nieuwe look echt helemaal het einde (heb t toch altijd jammer gevonden dat ik zelf geen baard uit kan proberen) Maar zo te lezen heb je het echt super naar je zin, houden zo, zou ik zeggen!veel liefs van sanne

  • 06 Januari 2006 - 22:02

    Pauline:

    broer van Inge met de baard! Ik heb je zus eergisteren weer in mijn armen kunnen sluiten. We hebben het NOS journaal afgespeurd naar nieuws over de man met de baard in Turkmenistan!

  • 09 Januari 2006 - 19:25

    Rianne:

    HAa Joost!! Wat een prachtige verhalen toch allemaal nog steeds...Jij ook een heel gelukkig nieuwjaar gewenst, hoelang nog voordat we weer afwassen aan de raadwijk? Ik wens je nog een supermooie tijd toe enne ik stem toch baard eraf hoor....
    Liefs Rianne

  • 12 Januari 2006 - 11:43

    MOHAMMAD:

    hoi gek kaaskop
    doet je reet zeer?
    ik verkiez ,jij nog hebt lekker kontje
    how are you man ?
    are you still in Rasht?
    if you are ,tell nima to give me his phone number ,I will call you?
    lator

  • 13 Januari 2006 - 11:39

    Joost Martijn Hemzelf:

    hallo allemaal, ik leef nog en vanuit Uzbekistan doe ik jullie allemaal de hartelijke groetjes. Verhaal (niet zo heel boeiend dit keer) volgt lator. veel liefs
    houdoe!

    joost

  • 13 Januari 2006 - 21:22

    Christien:

    fijn weer wat te horen, mijn tamtam doet het tijdelijk niet, zijn velletje kan niet tegen de kou. De jouwe wel? Het zal wel onnoemelijk koud zijn daar, is het niet? KLeed je lekker dik aan, en ik geef je een onwijs dikke warme knuffel!!!!!mwhaaaaaaa. als dat niet helpt........ Have fun verder houdoe.

  • 15 Januari 2006 - 10:12

    Nienke:

    Jeuuhhh hij leeft nog!! Geniet van uzbekistan!

  • 16 Januari 2006 - 08:00

    Robin:

    hee Joost ben je al in Kashgar dan? vanuit daar precies de zijderoute volgen, of toch meegaan met een ieder die je waar dan ook mee wil nemen?
    nou ik hoor het wel
    liefs je broertje

  • 18 Januari 2006 - 17:02

    Inge:

    Hee broer, maakt niet uit welke kant je weer uit schijnt te gaan, weg ligt klaar voor jou! Ik kan in Rotterdam gaan wonen anti-kraak samen met Hiske, super relaxed dus!
    Kussen je zussie

  • 21 Januari 2006 - 10:05

    Anna:

    Salaam aleikum Joost! Wat een verhalen, lachen hoor! En wat een baard!! Ik ben jaloers op je geweldige reis. Veel plezier in de *-stannen. Groeten en een dikke kus,
    Anna

  • 21 Januari 2006 - 10:57

    Joost Martijn Hemzelf:

    hoi welke Anna is het? Aleikum Salam in elk geval. Weten jullie nog Robin en Inge, dat we verkleed als arabieren in Frankrijk op de camping iedereen Salaam Aleikum gingen zeggen? Nou, ik doe nu precies hetzelfde, alleen dan met gezellige Turken, Perzen, Turkmenen, Uzbeken en straks Kazakhstanen! haha. En Robin, heb jij je ineens verdiept in het fenomeen zijderoute? Wat cool van je broeder! Ik sla Kashgar echter over als je het niet erg vindt, en neem een van de oude noordelijke routes via Urumqi. Zoek maar op. Uiteindelijk is Xian een mooie bestemming denk ik maar misschien kunnen Marijne, Dorreke, Emile of iemand anders die tussen de spleetogen gelopen heeft, mij even inlichten. Houdoe!

  • 22 Januari 2006 - 11:49

    Hans:

    Hé, jongen, geen foto's genomen ? Is alles goed ?
    Christien en ik zijn benieuwd hoe je het maakt ? En iedereen is natuurlijk benieuwd naar je verhalen. Is het daar zo koud ? Wij horen hier dat het -40C is ?
    Oudoe jongen, houd je haaks (maar ook soepel) !

  • 22 Januari 2006 - 13:00

    Bibigul_Kazakhstan:

    For Joost!
    Joost my cep tel. 73006424004
    on couchsurfing I want reply to you but didn't

  • 22 Januari 2006 - 13:00

    Bibigul_Kazakhstan:

    For Joost!
    Joost my cep tel. 73006424004

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joost M.

Op 9 juni 2005 verlaat Joost Martijn zijn geboorteland Nederland voor een goedkope en gevaarlijke reis door de wereld, richting oosten en avontuur. Hij had al veel te lang hiermee gewacht. Alle vier de studies die hij begon werden door hem al snel weer opgegeven en in het werk dat hij vervolgens deed, vond hij ook niet wat hij zocht. Dan maar even lekker weg. Maar een vakantie naar een zonovergoten eiland, wat sommige mensen heel stoer wereldreis door Australie noemen, was niet spannend genoeg voor Joost Martijn. De zijderoute klonk wat beter en het feit dat hij nog nooit had gevlogen dit leven, wilde Joost M. ook graag zo houden. Over land naar China, dat zou het worden. Misschien kon hij zelfs wel Nieuw-Zeeland halen, over land... Inmiddels is hij alweer een nieuw avontuur begonnen: een liftavontuur met accordeon langs de pubs van Ireland...

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 187
Totaal aantal bezoekers 122127

Voorgaande reizen:

28 April 2009 - 17 Mei 2009

Bruiloft Lis en Reef

09 Juni 2005 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: