Het is begonnen... - Reisverslag uit Bern, Zwitserland van Joost M. Jong - WaarBenJij.nu Het is begonnen... - Reisverslag uit Bern, Zwitserland van Joost M. Jong - WaarBenJij.nu

Het is begonnen...

Door: Joost M. de Jong

Blijf op de hoogte en volg Joost M.

10 Juni 2005 | Zwitserland, Bern

Zo mensen, dan nu het verhaal van Donderdag 9 juni 2005. De Grote Dag van Vertrek. En om zeven uur ging ie, de wekker. Totaal overbodig want ik had geen oog dichtgedaan ´s nachts. Het weggaan bij Nienke was zachtjes uitgedrukt één grote ellende en het was fijn dat Matthijs me wegbracht. Maar toen kwam ook daar het moment dat ik afscheid moest nemen van mijn Mattéo. Ik kreeg volgens goed Tibetaans gebruik nog ritueel een witte sjaal omgehangen (Minke Rab is de grootste stiekemerd) en toen kon mijn grote avontuur zijn eerste babystapjes gaan zetten.
Met frisse afkeurende blik mocht Matthijs toezien hoe ik in de langzaamste auto-met-caravan stapte die op dat moment beschikbaar was en wegreed in wat hopelijk de juiste richting zou blijken. Grappig detail was dat de vrouw die ik in het duits had aangesproken, mij in het duits antwoordde en vervolgens in het nederlands aan haar man vroeg of hij het ook goed vond dat ik meereed: Henk, maek jij de achterbank eb´n vrij?
Na een lange tijd maar na niet al teveel kilometers nam ik afscheid van Henk en Jannie, het bejaarde echtpaar uit Drenthe op ANWB reis, en stapte meteen maar in de volgende auto bij een Duitse meneer die een uur lang een cd draaide waarop, in het Duits, een thriller werd voorgelezen. Nu kom ik op een belangrijk punt: Zelfs toen bleef ik wakker. Ook al had ik om moeten vallen van vermoeidheid, ik heb vandaag intens beleefd! Heerlijk gevoel met als bijkomend voordeel voor mijn chauffeurs dat ze niet hoefden te luisteren naar allerlei ranzige snurkgeluiden of te kijken naar langgerekte slijmslierten die van mijn mond naar verschillende delen van mijn kledij zouden lopen. In plaats daarvan heb ik een onderhoudende conversatie gevoerd met mijn vierde lift: een beschaafde Italiaanse directeur van een metaalfabriek die mij binnen een mum van tijd net over de grens bij Basel bracht. En daar, lieve mensen, kreeg ik mijn laatste lift naar Bern van een bus vol vrouwen. Wie hun gemiddelde leeftijd raadt kan leuke prijzen winnen (waaronder een pasfoto van een van hen met een naam en een Zwitsers telefoonnummer erop)!
Helaas, Lot en Matthijs, heb ik geen nieuw record gevestigd. Ik stond pas na twaalf uur en een kwartier op de stoep voor Nella´s voordeur in Bern. (probeer mijn gegrinnik te horen)
Es hat wieder geklappt!
Nu even lekker alle emoties van de afgelopen weken en dagen verwerken in Nella Felderhof, ook wel bekend als het Zwiterse Kuuroord en dan maandag door naar mijn fratello Italiano, ook wel bekend als Baffione di Bologna.
Ik houd jullie op de hoogte zoveel het kan.
Heel veel liefs uit Die Schweiz!
Houdoe,
Joost

  • 10 Juni 2005 - 03:01

    Inge:

    Hiephoi! Joostje is vertrokken en heeft nu al veel plezier.
    Ps roeien vanochtend ging super, totdat ik vanuit de boot in het water ipv op de kant klom! hahahaha

  • 10 Juni 2005 - 05:34

    Monique:

    Wow, wat een begin, lekkere afstand afgelegd!! Super om te lezen dit eerste avontuur. Mijn gok is 67 jaar en 10 maanden.

  • 10 Juni 2005 - 06:59

    Jesse:

    Ha Joost, wat een mooi verhaal en dat heb je aardig snel voor elkaar, veel succes en ik hou je in de gaten, maar er wat moois van!

  • 10 Juni 2005 - 09:24

    Matteo:

    Ai, ik hoop dat Henk en Jannie het niet persoonlijk hebben opgevat :-). Het was ook een blik van enige verbazing, omdat ik niet verwacht had dat die oude mensen een lifter mee zouden nemen.
    Ik vond t super om je weg te mogen brengen.

  • 10 Juni 2005 - 15:48

    Roos:

    Hoi Joost M.
    Dat benne goede berichten.
    Ik hou je in de gaten!

  • 12 Juni 2005 - 01:20

    Joost M. Zelf:

    Leuk jongens, dat jullie meekijken met me. En Jesse, doe de groeten aan al die mafkezen bij Tis.

  • 12 Juni 2005 - 04:43

    Marjan:

    hallo,fijn dat je heel bent aangekomen.Wat leuk dat Arse er nog was om je gedag te zeggen!Ben je al bruin?Want het zal wel lekker weer zijn daar zeker?Een dikke kus van mij.Dag lieverd.

  • 12 Juni 2005 - 11:29

    Nienke:

    ..Ben benieuwd hoe etappe twee verloopt!!!

  • 12 Juni 2005 - 12:13

    Nienke:

    ..he Flip die andere foto van mij is veel leuker..GRRR Kus

  • 12 Juni 2005 - 13:15

    Joost M. Zelf:

    Lieve Nienke, meteen geregeld. Kus!

  • 12 Juni 2005 - 15:05

    Isabel:

    jodelatihie, zit jij even lekker in die vilaa felderhof.
    helaas geen uitzendtijd om een slekker achterover leunend opd ebank te bekijken. JAmmer. ik moet het dus met een schamel uitzichje doen vanuit je kamer en de rest er zelf bij bedenken.
    leuke rit heb je gehad en zo te lezen is liften nog steeds een aparte belevenis met rare ontmoetingen.
    het gaat je goed opde weg naar Italie en je weet het Italianen houden van drama.
    dus veel bewegen met armen en uitdrukkingen i het gezicht en je komt een heel eind.
    groet ook van Quintes. Hij vindt het nu al jammer dat je er volgend jaar met pinksteren er iet zal zijn. Ofwel??
    voor Nienke: sterkte in de komende leegte en met een vriendje op afstand.

  • 14 Juni 2005 - 08:55

    Nienke:

    Haha dank je wel Joost! Die foto van fei en mij is nieuw voor me! In zwitserland opgedoken? hoop dat je lekker bent bijgekomen in Vila Nellderhof.. Liefs

  • 14 Juni 2005 - 14:16

    Anne-Geerte:

    Joehoe! liften is leuk! ben heel benieuwd hoe t liften door Italie ging!
    Ik hoorde net al van z'n huisgenootje dat je gisteravond laat was aangekomen, dus t is in iedergeval gelukt...
    Ben wel jaloers hoor!!K wil ook wel weer naar Bologna!
    Vergeet je niet die hele dikke kus van mij aan hem te geven?
    -X- en liefs Anne-Geerte

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joost M.

Op 9 juni 2005 verlaat Joost Martijn zijn geboorteland Nederland voor een goedkope en gevaarlijke reis door de wereld, richting oosten en avontuur. Hij had al veel te lang hiermee gewacht. Alle vier de studies die hij begon werden door hem al snel weer opgegeven en in het werk dat hij vervolgens deed, vond hij ook niet wat hij zocht. Dan maar even lekker weg. Maar een vakantie naar een zonovergoten eiland, wat sommige mensen heel stoer wereldreis door Australie noemen, was niet spannend genoeg voor Joost Martijn. De zijderoute klonk wat beter en het feit dat hij nog nooit had gevlogen dit leven, wilde Joost M. ook graag zo houden. Over land naar China, dat zou het worden. Misschien kon hij zelfs wel Nieuw-Zeeland halen, over land... Inmiddels is hij alweer een nieuw avontuur begonnen: een liftavontuur met accordeon langs de pubs van Ireland...

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 155
Totaal aantal bezoekers 122149

Voorgaande reizen:

28 April 2009 - 17 Mei 2009

Bruiloft Lis en Reef

09 Juni 2005 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: