Cultuur aaahh, eindelijk.. - Reisverslag uit Eşfahān, Iran van Joost M. Jong - WaarBenJij.nu Cultuur aaahh, eindelijk.. - Reisverslag uit Eşfahān, Iran van Joost M. Jong - WaarBenJij.nu

Cultuur aaahh, eindelijk..

Door: Joost M. de Jong

Blijf op de hoogte en volg Joost M.

21 December 2005 | Iran, Eşfahān

Lieve Elger,

en alle andere mensen die al die onzin van mij onderhand beu zijn en eens een mooie insight willen in de Iraanse cultuur,
jammer joh!
Op internet is vast een hele hoop te vinden daarover als je echt geinteresseerd bent.
Maar Elger, om je een klein plezier te doen zal ik je iets vertellen wat je misschien niet zo snel op internet zou kunnen vinden.
In het oude Persia van voor de komst van de Islam (zevende eeuw AD), was de belangrijkste godsdienst het Mithraisme, later ook wel Zoroastrianisme genoemd, naar een belangrijke figuur Zoroaster.
Het Mithraisme echter was wijd verspreid en had zijn invloeden ook in het Europa van voor de komst van het christendom. Het leuke is, en dat weten alle mensen die een beetje vaderlandse geschiedenis kennen, dat het christendom bepaalde gebruiken overgenomen heeft en daar een christelijke sticker op geplakt heeft. Zo wordt bijvoorbeeld vandaag de dag niet alleen de geboorte van Jezus op het historisch gezien verkeerde moment gevierd omdat de kerk dit heidense midwinterfeest omdoopte (mooie woordgrap joostje), maar nog leuker: de outfits van de priesters van het christendom komen sterk overeen met die van het mithraisme. Het feit dat de mijter (bijv van Sinterklaas ja), mijter heet, is ook niet toevallig: Mithras-mijter hmmm...
Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat veel dingen zoals wij die als 'westers' kennen, eigenlijk afkomstig zijn uit het (veel oudere en wijzere) oosten. Anciënniteit, mijn beste, anciënniteit.
Binnen deze genoemde godsdienst was vuur overigens belangrijk en daar werden zelfs tempels aan gewijd. Enfin, een daarvan heb ik speciaal voor jullie bezocht ondanks dat een ander zeer speciaal bouwwerkje mij daar bijna van weerhield. Ja, Elger, wat ik niet voor je over heb.
Veel liefs
Houdoe!

  • 21 December 2005 - 14:38

    Christien:

    geschiedenislessen tijdens je reis, zo leren we nog wat. Blijf bij de les. Laat je niets wijsmaken he jongen. Maar jouw verhalen zijn we nog niet beu hoor, zolang jij geniet, doen wij het ook!!!!!

  • 21 December 2005 - 15:00

    Joost Martijn Hemzelf:

    Bedankt mam, en geniet eens van de prachtige verhalen op www.mannenopstaal.nl

  • 21 December 2005 - 15:39

    Geert:

    Geachte Reizende Neef!

    Wist ge dat de zweedse vikingen reeds in het jaar 1036, onder leiding van een zekere Ingvar de Reizende, Perzië binnen probeerden te vallen vanuit Rusland? Was niet erg succesvol overigens. De huidige Russen stammen voor een groot deel af van zweedse vikingen uit Svea-land die oostwaards reisden. Svea-land beslaat nu slechts het midden van Zweden met Stockholm als middelpunt, maar de naam “Zweden” komt van het zweedse “Sverige” wat staat voor Svea-rike oftewel Svea-rijk. In het Fins heet Zweden echter Ruotsi, wat de Slaven vertaalden naar Rusi, oftewel Rusland.

    Opa Leur zou tevreden zijn met al deze anciënniteiten,

    Ha det så bra!

  • 21 December 2005 - 16:17

    Joost Martijn Hemzelf:

    Gachte weledelzeergeleerde heer Geert, hartstikke bedankt man, zo maken we en onze opa trots en we brengen die domme mensen in dat apeland van ons nog eens wat bij. Hoezee! Bravoe!
    Houdoe!

  • 21 December 2005 - 16:38

    Geert:

    Jahaa!
    Maar nu heb ik honger en moet ik er op uit om een eland schieten, of toch maar weer naar de supermarkt....

  • 22 December 2005 - 13:48

    Minke:

    Joost, dude, ik las laatst mijn bedrijfsblaadje, zag ik jouw daarop de foto staan. Blijkt dat jij bij de Turkse vestiging van HCN hebt gewerkt en ik bij die in Nieuwegein, wat een grap he... Trouwens het kerstdiner is 7 januari, dus als je in de buurt bent (ben je natuurlijk niet) ben je van harte uitgenodigd...
    Ben je Tjeerd tegengekomen?
    heel veel liefs Minke

  • 23 December 2005 - 14:12

    Joost Martijn Hemzelf:

    Mensen, ik ben Tjeerd niet tegengekomen, ik kreeg een email van mijn goede vriend Tarek waarin Tjeerd alles typte en mij doodleuk vertelde dat hij dus nu ook in het Mavi logeerde en dat sultan Tarek het steeds over een crazy dutch guy had en toen Tjeerd de foto's zag viel zijn bek natuurlijk open. Wat een mooi toeval. Kijk dus voor stoere verhalen op mannenopstaal.nl

  • 23 December 2005 - 15:02

    Hans:

    Joost, jongen waar ben jij nu, fijne kerstdagen gewenst.
    We zullen je missen, speciaal nu Inge weer thuis is (hartstikke fijn)
    Houd je goed

  • 23 December 2005 - 16:32

    Joost Martijn Hemzelf:

    Hoi, reuze fijn paps!
    dikke kus voor mijn allerliefste zus!
    jullie ok een heul faine kerst! Houdoe!

  • 23 December 2005 - 17:33

    Inge:

    Het dochtertje is weer thuis, het gezinntje is bijna compleet, zou de broer nog in de gelegenheid zijn te bellen met de kerst? (1ste kerstavond?)

  • 23 December 2005 - 20:09

    Ton En Mien:

    Joost, voor jou "warme"kerstdagen tijdens je tocht.En natuurlijk een goed nieuw reisjaar toegewenst.We lezen wel hoe je deze feestdagen in Iran hebt beleefd.
    Goede reis en geniet!

  • 23 December 2005 - 21:50

    Christien:

    na al die goede wensen van vele familieleden kan ik natuurlijk niet achter blijven: een fijne kerst met heel veel vriendschap en warme mensen om je heen om tevens een nieuw jaar goed mee te beginnen.

  • 25 December 2005 - 21:33

    Sicco:

    Joost,

    Hele fijne Kerst namens de familie maathuis (incluis Paddy)! Eet een lekkere kamelenbieftstuk oid. =) Wij hebben nu haas op en morgen biefstuk. Geniet, leef en vertel, want wij genieten mee.
    Groeten, dikke pakkerd!

    De Maathuizen

  • 26 December 2005 - 12:01

    Rogier, Kees, Lies, Baer En Tom:

    Haa Joost,

    Fijne kerstdagen jongen. Dat je nog veel sprookjes van 1001 nacht mag meemaken.

  • 28 December 2005 - 10:31

    Robin:

    hee broer, ja ik ontbrak nog tussen de kerstwensen, dus bij deze te laat..
    maar alvast een fijn uiteinde, en een prettige stofwisseling!
    houzee
    Robin

  • 28 December 2005 - 10:32

    Dor:

    ik vind de baard nu eng worden. verder vind ik je lief en kun je gerust geschiedenis leraar worden, waar je dan overigens je baard goed voor kunt laten staan. daag.

  • 31 December 2005 - 13:19

    Joost Martijn Hemzelf:

    Vandaag, Sint Sylvester en tevens de verjaardag van mijn goede vriend Christiaan Dirk en van de vriendelijkste heer van Diessen en van die lieve Marijke van der Staak. Voor hen allen gelukwensen uiteraard.
    En iedereen gefeliciteerd die ik mijn afgelopen leven zo vaak vergeten ben. Zo, ik kan er weer even tegen voor dit jaar. Jongens ik leef nog en ik zit in Rasht, provincie Gilan, in jawel nog steeds Iran. Ik heb het goed hier bij mijn vriend Nima (die ook nog leeft) en volgend jaar hoop ik eens af te reizen naar Turkmenistan en verder. Morgen staat een nieuwjaarsduik in de Caspische Zee op het programma en ik zal proberen om de foto's zo snel mogelijk online te gooien...
    en Robin: jij ook nog hele fijne kerstkaarten en een prettige stofwisseling!
    en Dor: ik vin jou ok lief en de baard is getrimd! haha
    houdoe!

  • 31 December 2005 - 18:27

    Hans:

    Joost,
    hiet is het nog een paar uurtjes 2005 en dan zitten we in 2006, oftewel het wordt weer een latertje vanavond.
    Een heel plezierige jaarswisseling en een goed en gezond en reislustig 2006.
    Kus (dikke) , en .. ik houd van je en mis je.
    Doei, je vader.

  • 01 Januari 2006 - 02:14

    Inge:

    Nou 3.15 in het nieuwe jaar. Sinds lange tijd weer die super lekker oliebollen van Kees en appelflappen van Ton op! Gezellig bij Marjan! Dikke kussen broertje gewoon voor de zomaar! hahahaha

  • 01 Januari 2006 - 15:44

    Elger:

    lieve Joost,
    een heel gelukkig 2006 en bedankt voor al je mooie verhalen in 2005.

  • 01 Januari 2006 - 23:17

    Marjan:

    Lieve Joost,de allerbeste wensen voor 2006 en ik hoop dat je een avontuurlijk , leerzaam en gelukkig jaar tegemoet gaat.Het was erg gezellig gisteren, maar in gedachten was ik toch wel even bij jou.Katja is bijna 20 kilo afgevallen met hetzelfde programma als je vader.Ze ziet er prachtig uit.Ik denk dat ik er ook maar eens aan begin.Toekomstmuziek.
    Een dikke kus van je tante

  • 02 Januari 2006 - 07:15

    Robijn:

    he broer, al het goede voor het nieuwe jaar, al is het gewoon maar een opvolging van het vorige, dus moge de avonture van het vorige jaar doorstralen in 2006!
    dikke kus

  • 03 Januari 2006 - 12:12

    Christien:

    de traditie van nieuwjaarsduik, daar ontkom je dus niet aan in Verweggistan. Heb je weer een dikke witte wollen wintermuts gescoord, of had je daar geen sponsor?
    Hier is veel vuurwerk de lucht in gegaan, het kan haast niet anders of je hebt er iets van kunnen zien daar bij jou. En anders moet je zelf maar wat laten knallen.
    Verder een goed 2006, nogmaals.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joost M.

Op 9 juni 2005 verlaat Joost Martijn zijn geboorteland Nederland voor een goedkope en gevaarlijke reis door de wereld, richting oosten en avontuur. Hij had al veel te lang hiermee gewacht. Alle vier de studies die hij begon werden door hem al snel weer opgegeven en in het werk dat hij vervolgens deed, vond hij ook niet wat hij zocht. Dan maar even lekker weg. Maar een vakantie naar een zonovergoten eiland, wat sommige mensen heel stoer wereldreis door Australie noemen, was niet spannend genoeg voor Joost Martijn. De zijderoute klonk wat beter en het feit dat hij nog nooit had gevlogen dit leven, wilde Joost M. ook graag zo houden. Over land naar China, dat zou het worden. Misschien kon hij zelfs wel Nieuw-Zeeland halen, over land... Inmiddels is hij alweer een nieuw avontuur begonnen: een liftavontuur met accordeon langs de pubs van Ireland...

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 2740
Totaal aantal bezoekers 122113

Voorgaande reizen:

28 April 2009 - 17 Mei 2009

Bruiloft Lis en Reef

09 Juni 2005 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: