U.S.A. verovert Kazakhstan - Reisverslag uit Alma-Ata, Kazachstan van Joost M. Jong - WaarBenJij.nu U.S.A. verovert Kazakhstan - Reisverslag uit Alma-Ata, Kazachstan van Joost M. Jong - WaarBenJij.nu

U.S.A. verovert Kazakhstan

Door: Joost M. de Jong

Blijf op de hoogte en volg Joost M.

31 Januari 2006 | Kazachstan, Alma-Ata

Het was heel gezellig in Shymkent en ik ben maar meteen vijf dagen blijven hangen. In het internetcafe kwam ik namelijk Aynura tegen, die met me wilde praten omdat ze engels studeert en nadat ze haar zus, haar broer en een plaatjesboek van Kazakhstan had opgehaald, gingen we uit eten in een cafeetje om de hoek. En terwijl ik het heerlijke Kazakhstaanse voer naar binnen schoof, vertelden zij en haar zus honderduit over Kazakhstan. Heerlijk om te zien hoe trots deze mensen zijn op hun land. Dat was weer even wennen voor me na al die klagende lui in Iran, Turkmenistan en Uzbekistan. En terecht; bekijk de mensenrechtenrecords van hun dictators maar eens. Conclusie: de dictator van Kazakhstan doet het gewoon heel erg goed.
Aynura en Laura gaven me een presentje: een heuse traditionele kazakhstaans hoofddeksel (voor mannen!) en toen kon ik eigenlijk geen nee meer zeggen op hun vraag of ik zou blijven tot vrijdag wanneer zij 'English Club' hadden; een door een alhier werkzame engelsman gesponsorde bijeenkomst waar de studenten met elkaar en met alle buitenlandse vrijwilligers in Shymkent de engelse taal oefenen.
Het zou heel leuk zijn om mij daar als gast te hebben, zo verzekerden zij mij. Efin, ze bleken ook nog eens Sandie te kennen want die werkt als Peacecorps volunteer hier en geeft engelse les en ja, is ook altijd aanwezig bij de English Club.
En toen ik later die avond Sandie ontmoette, vond zij het een uitstekend idee en mocht ik dus tot vrijdag blijven. Het werd uiteindelijk tot zondag, want Martha, een andere vrijwilliger, nodigde mij uit voor haar verjaardagsfeestje. Nou, dat was lachen, bekijk de foto's maar. Ondertussen heb ik mij deze week vermaakt met Sandie's supersamoeraikat Pluxa en met David, een schatje van een spanjaard met wie ik onder andere alle (twee) musea in Shymkent bezocht heb en een aardig middagje 'bierproeven' gedaan heb.
Zondag wilde ik in eerste instantie gaan lopen naar Almaty, maar eindigde in de bus daarheen waar ik een heuse Kazakhstan legerpiloot ontmoette die me zijn foto en telefoonnummer gaf in geval ik in problemen zou komen. Gisterenochtend vroeg kwamen we aan in de hoofdstad van Kazakhstan; Almaty. Ik had via couchsurfing.com een slaapplaats geregeld bij Bibigul en haar pa. Dat was een succes! Met haar en haar beste vriend heb ik een tour gemaakt door het centrum en in een muziekwinkel wat accordeon voor ze gespeeld. Klap op de vuurpijl was een flat waar kunstenaars kunnen werken en waar Bibigul de weg naar het dak wist. Ondanks de mist indrukwekkend uitzicht over deze blije stad.
's Avonds heb ik peeenstamp oftewel hutspot voor ze gemaakt en dat was een groot succes, ook al kenden ze het gerecht al, (ja een echt typisch Hollandse pot mwoehahhaha) want niet alleen had ik het wonderbaarlijk genoeg heel lekker klaargemaakt; ook toverde vader Bibigul een gulle fles wodka tevoorschijn en er werd gedronken op de vriendschap tussen Kazakhstan en Nederland. Die is dus niet meer kapot te krijgen. Heerlijk.
Vandaag ga ik richting China. Waarschijnlijk lezen jullie een tijdje niets van me, maar ik hoop jullie snel weer op de hoogte brengen van uitstekend nieuws over bijvoorbeeld verbeterde betrekkingen tussen nederlandse afgezanten en chinese locals.
Houdoe!

joost

  • 31 Januari 2006 - 11:05

    Joost M. Hemzelf:

    Verzoekje nog aan alle medici die dit lezen: mail mij op vergeetachtigejan@hotmail.com met het antwoord op de volgende vraag aub:
    Is het mogelijk voor iemand zonder kringspier om een transplantatie te krijgen (of iets dergelijks) zodat deze persoon zijn ontlasting volgens de normale weg kan krijgen (en zijn stoma niet meer nodig heeft)? Bij voorbaat hartelijk dank.

  • 31 Januari 2006 - 12:56

    Christiaan:

    Goede reis. China! Houdoe Joost, groet van Christiaan

  • 31 Januari 2006 - 16:45

    Christien En Hans:

    dat kadootje voor je verjaardag ga ik proberen te regelen, lijkt me leuk.
    Wat zie je er goed uit jongen!!
    Leuk dat je nog even muziek hebt kunnen maken en een hollandse pot.
    Fijn dat je nog steeds zoveel fijne mensen tegenkomt........... die beschermengel van jou is zijn goud wel drie keer waard. succes verder op je barre tocht!!!!!

  • 31 Januari 2006 - 17:54

    Frans Oet Limburg:

    goede reis, je brieven worden verslonden.
    houdoe, ook groet van karlijn,milot,lina en natuurlijk je superneef mees

  • 31 Januari 2006 - 19:21

    Nienke:

    De loesje van gister:
    Gezocht:
    Held (m/v) zonder sokken

    Ik heb hem gevonden!

  • 31 Januari 2006 - 21:09

    Marjan:

    Wat een prachtige foto van jou!!!!!!!!!!!!!!!!!!Ik heb minutenlang ernaar zitten kijken en wat heb je toch mooie ogen in je kop.Geweldig.Ik kan wel merken dat er al heel wat meer levenservaring in schuil gaat.Ik hoop dat je je in China verstaanbaar kunt maken, maar dat is je nu ook al gelukt.Je hebt inderdaad een fantastische engelbewaarder.Robin is vandaag vertrokken naar Bolivia en die was zondag even hier om afscheid te nemen,maar dan voel ik toch ook wel dat mijn poepescheetjes allemaal groter worden en hun levenservaringen gaan opdoen.Voelt wel als een soort pijn in mijn hart.Maar ik gun het jullie van harte,want je wordt er wijzer van.Hopelijk geen onderwijzer!!!!!
    Heel veel warmte en geluk op je nieuwe ervaringsroute Joost.Ik hou van jou.Een dikke kus van mij.

  • 02 Februari 2006 - 17:53

    Geert:

    Hej Robin!
    Je bent nu dus in Bolivia ... pleasure or business? Zijn er nu 2 reizende neven?
    Groeten, G

  • 02 Februari 2006 - 18:51

    Lieke:

    Waaaah Joost geweldig, die pyjamaparty met die hoedjes!! Nu snap ik je titel ook pas. Enne.. ik ben fan hoor, gave foto idd.
    Goeie reis naar China!!

  • 05 Februari 2006 - 21:38

    Hans De Jong:

    VOOR NEEF GEERT
    Even terzijde voor neef Geert !!
    Geert, de website van Robin is: fysiobolivia.waarbenjij.nu
    Mijn email-adres: cmjdejong@planet.nl.
    Kun jij ons jou adres zenden ?
    Groeten

  • 07 Februari 2006 - 20:14

    Marjan:

    Hallo scheetje,
    Je moet de hartelijke groeten hebben van Tante Martiny.Die was zeer ontroerd door jouw kaart en het heeft haar veel goed gedaan.Hoe gaat het nu?Hoever zit je nu in China?Jouw foto heb ik laten afdrukken en hij staat nu op de kast en ik brand(als ik er aan denk)er een kaarsje bij voor extra steun en begeleiding.Een dikke zoen van je tante Marjan.O ja, Arse en Katja gaan verhuizen naar Zaltbommel en hebben hun huis al verkocht.De verhuizing gaat in juni plaatsvinden. Het is maar dat je op de hoogte blijft.doei

  • 11 Februari 2006 - 12:04

    Joost Martijn Hemzelf:

    Joost Martijn zit in Shanghai! of zoals iemand zou zeggen die hij zeer lief heeft: whoeoeoeoe!
    Jongens ik maak het goed, wel spannend want ik mot een baan!
    lator meer... houdoe!

  • 11 Februari 2006 - 22:21

    Nienke:

    JEEEUUHHH goedbezig.nl! Ben benieuwd naar je vervolg verhaal over de trip!
    Meer nieuws over het leven hier: zie u mailbox!
    XXX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joost M.

Op 9 juni 2005 verlaat Joost Martijn zijn geboorteland Nederland voor een goedkope en gevaarlijke reis door de wereld, richting oosten en avontuur. Hij had al veel te lang hiermee gewacht. Alle vier de studies die hij begon werden door hem al snel weer opgegeven en in het werk dat hij vervolgens deed, vond hij ook niet wat hij zocht. Dan maar even lekker weg. Maar een vakantie naar een zonovergoten eiland, wat sommige mensen heel stoer wereldreis door Australie noemen, was niet spannend genoeg voor Joost Martijn. De zijderoute klonk wat beter en het feit dat hij nog nooit had gevlogen dit leven, wilde Joost M. ook graag zo houden. Over land naar China, dat zou het worden. Misschien kon hij zelfs wel Nieuw-Zeeland halen, over land... Inmiddels is hij alweer een nieuw avontuur begonnen: een liftavontuur met accordeon langs de pubs van Ireland...

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 202
Totaal aantal bezoekers 123171

Voorgaande reizen:

28 April 2009 - 17 Mei 2009

Bruiloft Lis en Reef

09 Juni 2005 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: